جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
کد خبر: 1167995
۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: هرچه مشکل در زندگی امروز ما وجود دارد به دلیل فرهنگی است که امروز بر زندگی فردی و اجتماعی ما حاکم شده و اگر از شرایط فعلی رنج می‌بریم، باید ببینیم چه فرهنگی بر زندگی ما مسلط است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در ویژه‌برنامه معرفی دستاوردهای فرهنگی، علمی و اجتماعی شهید جمهور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در خراسان رضوی با عنوان «سرمشق» که صبح امروز در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ از جمله مقوله‌هایی در زندگی بشر است که اگر نگوییم مهم‌ترین، اما به حقیقت یکی از مهم ترین مؤلفه‌هایی است که زندگی را شکل می‌دهد.

وی افزود: فرهنگ هم در زندگانی فردی و هم در زندگی اجتماعی ما منجر به خلق عادت می‌شود و همین عادات، شکل زندگی را تعیین می‌کند. بر همین اساس، هرچه مشکل در زندگی امروز ما وجود دارد به دلیل هر فرهنگی است که امروز بر زندگی فردی و اجتماعی ما حاکم شده و اگر از شرایط فعلی رنج می‌بریم، باید ببینیم چه فرهنگی بر زندگی ما مسلط است.

گرفتاری امروز به خاطر فقر فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به طور مثال، مسئله تربیت فرزند به عنوان یک مقوله مهم برای هر خانواده به طور مطلق تحت تأثیر همین فرهنگ حاکم بر خانواده است، بسیاری از همه چالش‌های امروز ما نیز به همین ترتیب است. اگر دختر و پسر ما دیر ازدواج می‌کنند و یا طلاق گسترده می‌شود، همه به دلیل حاکمیت فرهنگی است که باعث می‌شود جوان فقط منتظر از راه رسیدن یک شغل عالی باشد.

وی ادامه داد: امروز در این کشور تأخیر ازدواج به دلیل ناداری و مشکلات مالی به وجود نیامده بلکه دلیل اصلی به خاطر فقر فرهنگی است که سبب شده جوانان انتظار آغاز زندگی را از سطحی داشته باشند که پدران و مادرانشان پس از سال‌ها زندگی به آن رسیده‌اند. اگر این مشکلات فرهنگی حل شد، مشکلات ما بدون کوچکترین گرفتاری و چالشی حل خواهد شد. به همین دلیل است که تأکید بر فرهنگسازی داریم تا به موازات فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی و ارتقای سطح مساعدت و کمک‌ها، تلاش‌ها متمرکز بر فرهنگ‌سازی شود.

دولت سیزدهم، فرهنگ کار و تلاش را نهادینه کرد

امام جمعه مشهد با بیان اینکه دولت سیزدهم توانست فرهنگ کار و تلاش را در جامعه و کشور نهادینه کند، تصریح کرد: اولین فرهنگی که در دولت سیزدهم به وجود آمد، نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش بود؛ به طوری که نظام عملیاتی رئیس جمهور و مسئولان شرایطی را رقم زدند که اولاً در سطح کارگزاران و دوماً در سطح مردم، فرهنگ کار ترویج پیدا کند. اینکه الان یک عده پیدا بشوند و با غرض‌ورزی‌های شخصی بخواهند آقای رئیسی را از کارگزاران دولت و مسئولان جدا کنند، عین بی‌انصافی و خدانشناسی است. این سخنِ غیرانسانی و نابجایی است. مگر آقای رئیسی خودش تنها همه این کارها را می‌کرد؟ اگر همکاری و تلاش این وزرا و مسئولان نبود، بدیهی است انجام این همه کار در طول سه سال ناممکن بود.

وی تأکید کرد: مسئله جمعه‌های ایشان که در خانواده شان اصلاً از بین رفته بود و اهل خانه دیگر حتی در روزهای تعطیل نیز انتظاری از ایشان نداشتند، این الگو در بدنه وزرا، همکاران و کارگزاران او نیز به همین شکل رقم خورده بود. بنده به شما می‌گویم اگر این فرهنگ در این کشور نهادینه شود، مهم‌ترین گام برای زمینه سازی ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) شکل گرفته است، زیرا همین تلاش، مجاهدت و کار خستگی ناپذیر یکی از اولویت‌های دوران بعد ظهور است.

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: تا پیش از دولت سیزدهم، همیشه یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌هایی که در مقابل مطالبات ما از طرف دولت مطرح می‌شد، پناه بردن به بهانه کمبود اعتبار بود، اما دولت سیزدهم ثابت کرد که فعالیت، تلاش، کار و آبادانی هرگز معطل رسیدن پول، اعتبار و بودجه نمی‌ماند و اگر مدیر فعال و بااراده باشد، می‌تواند زندگی مردم را نجات دهد.

وی بیان کرد: شما ببینید همین تأسیسات سلامت که در سطح استان ایجاد شده و مرکز سرطان شناسی که اکنون در مراحل پایانی قرار دارد، یکی از اقدامات بی‌نظیر در کل تاریخ انقلاب است. ابعاد این پروژه عظیم‌تر و مهم‌تر هم می‌شود اگر بدانیم اعتبار ملی به آن اختصاص پیدا نکرده و همه از ظرفیت‌های بومی استان بوده است.

زیارت، بزرگترین زیربنای فرهنگی کشور

عضو مجلس خبرگان رهبری، زیارت را بزرگترین زیربنای فرهنگی کشور خواند و اظهار کرد: یکی از سعادت‌ها و توفیقات ما در این استان آن است که بزرگترین زیربنای فرهنگی کل ایران در سرزمین ما واقع شده و مسئله زیارت با مبانی فرهنگ و معارف رضوی در این حوزه منشأ اثرگذاری است، مثلاً در حوزه همین حجاب به عنوان یک چالش فرهنگی، چه قدر تلاش نیاز است و چه قدر مجاهدت آمران به معروف و ناهیان از منکر باید پای کار باشد تا مشکلات موجود برطرف شود؟ حالا در مقایسه با این وضعیت، تصور کنید ظرفیت‌های فرهنگ رضوی پای کار بیاید. قطعاً نتایج بسیار متفاوت خواهد بود.

وی افزود: این یقین برای همه مردم باید وجود داشته باشد که در دولت سیزدهم، از همه ظرفیت‌ها برای خدمت استفاده شد. مثلاً در همین مقوله پیک‌های زیارتی، مشهدالرضا (ع) به شرایطی رسیده که حتی عید غدیر هم بر پیک‌های زیارتی افزوده شده و تقریباً در تمام طول سال به صورت متوالی شاهد حضور انبوه زائران هستیم، اما زیرساخت‌های حمل و نقل، اسکان و پذیرایی به قدری توسعه یافته که مدیریت جمعیت به سهولت میسر است. البته با همه این تفاسیر، همچنان نیاز به توسعه وجود دارد. قطار سریع السیر و جاده مهم حرم تا حرم می‌تواند بخش عمده از مشکلات زیرساختی در بخش حمل و نقل را برطرف کند و بعضی از این‌ها شروع شده و بعضی در آستانه تکمیل هستند.

امام جمعه مشهد با اشاره به فرارسیدن دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: برادران و خواهران، اگر شما بخواهید کسی را انتخاب کنید که این راه را ادامه ندهد، در حق خودتان ظلم کرده اید. در حدیث آمده در برخی مقاطع، دعا قابل استجابت نیست. از جمله این موقعیت‌ها همین انتخابات ریاست جمهوری است که در آن مسئولیت گام برداشتن و تعیین سرنوشت کشور بر عهده خود مردم است باید جریان‌های معتقد و متدین پای کار بیایند و از نامزد اصلح حمایت کنند تا نهضت خدمت آقای رئیسی استمرار پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha